Tanssijan jalkaongelmat

Tanssijoille jalkojen terveys on erittäin tärkeää. Jos jalkaongelmiin ei puututa, ne näkyvät ennen pitkää tanssijan askelluksessa, tasapainossa sekä voimantuotossa. Siksi tanssijoiden tulisi hoitaa ja tarkkailla jalkojen kuntoa säännöllisesti. Lue vinkit tanssijan jalka- ja iho-ongelmien hoitoon ja ennaltaehkäisyyn.

Lue koko artikkeli

EtusivuArtikkelitTanssijan jalkaongelmat

Tanssijan jalkaongelmat

Aktiivisesti tanssia harrastavilla sekä ammattitanssijoilla jalat ovat melkoisella koetuksella. Moderneja tanssilajeja, kuten hip hopia harrastavat suosivat nykyään mukavia ja sporttisia kenkiä, mutta varsinkin paritanssilajeissa, kuten salsassa valtaosa naisista käyttää edelleen kapeita korkokenkiä ja miehet ahtaita tanssikenkiä. Korollisten ja kapeiden kenkien käyttö aiheuttaa usein vaivaisenluun muodostumista, mikä voi pitkälle edetessä olla hyvinkin kivulias vaiva, joka vaatii pahimmassa tapauksessa leikkaushoitoa.

Vaivaisenluun muodostumisen ehkäisemiseksi tulisi suosia mahdollisimman matalakorkoisia tanssikenkiä ja leveämpiä malleja, joissa jalkaterän etuosa ei joudu puristuksiin, eikä etuosaan kohdistu liiallista kuormitusta. Jalkojen venyttely ja jalkaterän pienten lihasten voimistelu ennaltaehkäisee jalkaterän luisissa rakenteissa tapahtuvien muutosten syntyä.

Lue Millsin vinkit jalkojen jumppaamiseen

Tanssijoiden yleisimmät jalkaongelmat ja vinkit ongelmien hoitoon

Jalkapohjan kipu

Yksi yleisimmistä tanssijoiden jalkavaivoista on jalkapohjien kipeytyminen. Erilaiset hypyt ja useissa liikkeissä kuormituksen kohdistuminen voimakkaasti toiselle jalalle aiheuttavat monilla päkiöiden ja kantapään kipeytymistä. Koska hyvä lattiatuntuma on tanssijoille ehdottoman tärkeä, ei vaivaan voida suositella kovin paksupohjaisia kenkiä tai tukevia pohjallisia. Poron-iskunvaimennusmateriaalista valmistetut Mills Terveyspohjalliset vaimentavat tanssiessa jalkapohjiin kohdistuvia iskuja ja tasaavat kuormitusta, eivätkä nämä 3 mm paksuiset pohjalliset vie juurikaan tilaa kengissä. Muista aina poistaa tanssikengän oma pohjallinen ennen uuden pohjallisen asettamista.

Tutustu Mills Terveyspohjallisiin

Päkiäkipu

Mikäli kipua ilmenee vain päkiän alueella, voidaan päkiän alue pehmustaa käyttämällä Comforsil Päkiäpehmustetta. Tuote vähentää painetta ja lievittää kipua päkiän alueella. Päkiäpehmuste ehkäisee hiertymien ja kovettumien muodostumista päkiän alueella. Pehmuste on pestävä ja pysyy hyvin paikoillaan varvaslenkin avulla.

Lue lisää Comforsil Päkiäpehmusteesta

Jalkojen hikoilu

Jalkojen hikoilu saattaa olla myös epämiellyttävä vaiva tanssin harrastajilla. Jalat hikoilevat etenkin tanssilajeissa, joissa käytetään kenkiä, kuten street dancessa, baletissa, stepissa ja jazztanssissa. Hikoilevia jalkoja ja hien hajua voidaan lievittää erilaisilla jalkojen iholle suihkutettavilla deodoranteilla, mutta on tärkeää kuitenkin kiinnittää huomioita jalkojen omahoitoon tanssin jälkeen. Hikoilleet jalat olisi hyvä pestä ja kuivata huolellisesti. Kuivauksessa tulisi kiinnittää huomioita etenkin varvasvälien kuivaamiseen. Hiki on saattanut hauduttaa varvasvälien ihoa ja hautuneiden varvasvälien iho saattaa rikkoontua ja näin ollen toimia infektioporttina esimerkiksi jalkasienelle. Kuivaa siis varvasvälit huolellisesti ja tarkista ihon kunto varvasväleistä. Mikäli varvasväleissä havaitaan hautumaa, voidaan varvasväleihin pujottaa Mills Lampaanvillaa, joka imee kosteutta ja auttaa ennaltaehkäisemään varvasvälihautumien syntyä. Mills lampaanvillaa voidaan käyttää varvasvälien lisäksi suojaamaan varpaiden niveliä esimerkiksi tanssikengän aiheuttamilta hiertymiltä.

Tutustu Mills Lampaanvillaan

Känsä

Mikäli ahdas tanssikenkä painaa varpaiden päitä, saattaa varpaan päihin tai varpaiden nivelten päälle muodostua känsiä. Känsä muodostuu usein virheasennon tai tiukan jalkineen seurauksena. Ihoon muodostuu tarkkarajainen paksuuntunut alue ja kroonistuessa känsä voi aiheuttaa kipua. Varpaiden ihoa voidaan suojata tiukkaa tanssijalkinetta käyttäessä.

Varpaan suojaamiseen voidaan käyttää Mills Suojatuppeja. Suojatupit ovat kangaspäällysteisiä umpinaisia geelivuorellisia tuppeja, jotka pujotetaan halutun varpaan päälle. Miellyttävä silikonigeeli pehmentää iskua ja suojaa varpaan ihoa hankaukselta. Suojatuppi pysyy hyvin tanssikengässä paikallaan ja se vie vähä tilaa jalkineesta.

Suojatuppi suojaa myös varpaiden ihoa varvasväleissä. Mikäli varpaissa on virheellinen asento saattaa vierekkäiset varpaat hangata toisiinsa. Varvastupeilla voidaan ennaltaehkäistä myös tämän tapaista hankaumaa. Suojatupeilla voidaan myös ennaltaehkäistä kynsien irtoamista varpaista, sillä ne suojaavat myös kynttä jalkineen aiheuttamalta iskulta ja paineelta.

Lisätietoa Mills Suojatupeista

Varpaan suojaamiseen voidaan myös käyttää Comforsil Varvastuppea, jossa on vahvistettu kärki. Silikonisen varvastupen vahvistettu kärki vaimentaa tehokkaasti varpaan päähän kohdistuvaa painetta ja lievittää kuormituksesta johtuvaa kipua. Comforsil Varvastuppi ehkäisee varpaanpäätä hiertymiltä, känsiltä ja kynsivaurioilta. Tuote sopii erinomaisesti balettitanssijoille tai muille tanssijoille, jotka ovat paljon varpailla. Comforsil Varvastuppi on myös hyvä suoja varpaille, jos varpaaseen on kohdistunut osuma tai kynsi on irronnut.

Mills Suojatupit ja Comforsil Varvastupit ovat pestäviä ja niitä voidaan käyttää uudestaan.

Lue lisäää Comforsil Varvastupeista

Vaivaisenluu ja vasaravarvas

Mikäli varpaiden niveliin on muodostunut jo virheasentoja kuten vaivaisenluuta tai vasaravarpaita, on hyvä keskittyä jalkojen itsehoitoon tanssin jälkeen. Pese ja rasvaa jalat hyvin tanssin jälkeen ja hiero voidetta etenkin virheellisissä asennoissa olevien nivelten päälle, sillä näihin kohtiin kovettumat ja känsät lähtevät usein muodostumaan. Levittäessä voidetta on hyvä tehdä rasvaushierontaa varpaiden nivelille, eli suorista koukistunutta varvasta rasvan levityksen yhteydessä. Toista suoristava liike muutamaan kertaan jokaisen varpaan kohdalla. Tee myös jalkavoimistelua ja pyri aktivoimaan jalkaterän pieniä lihaksia. Kiinnitä huomiota myös jalkineisiin, jotka ovat käytössä muulloin, kuten esimerkiksi ulkoillessa ja työssä. Kun tiukan tai napakan kengän käyttöaika on vain lyhytkestoista, saadaan jalat pysymään hyvässä kunnossa helpommin.

Lue vinkit hyvin istuvien kenkien ostoon

Halkeamat

Ihon päivittäinen rasvaus on tanssijoille erittäin tärkeää, jotta kantapäihin, päkiään tai isovarpaaseen ei muodostuisi kivuliaita halkeamia. Halkeama syntyy, kun kuivaksi päässyt iho venyy ja halkeaa. Halkeamia muodostuu alueisiin, joissa iho venyy paineen ja kuormituksen takia. Nämä alueet ovat kantapää, päkiä ja isovarpaan sivut, jotka ovat tanssijoilla kovalla koetuksella. Halkeaman kautta elimistöön pääsee bakteereja, jotka voivat aiheuttaa tulehduksen ja siksi halkeaman ennaltaehkäisy on tärkeää.

Halkeamia voidaan ennaltaehkäistä ihon rasvauksella ja rasvauksen yhteydessä tehtävällä hieronnalla. Mills Pihkavoide sopii erinomaisesti halkeamien hoitoon ja ennaltaehkäisyyn. Pihkavoide suojaa ihoa halkeamilta ja vahvistaa ihon luonnollista suojakerrosta pidättämällä kosteutta ihossa. Pihkavoidetta käytetään myös känsien ja kovettumien ennaltaehkäisyyn.

Tutustu Mills Pihkavoiteeseen

Kantapään ihoa voi suojata myös iholle laitettavalla Comforsil Ihonsuojalla, joka vähentää jalan halkeamiin kohdistuvaa painetta ja lievittää rasituksesta johtuvaa kipua. Halkeaman parantumista voidaan nopeuttaa laittamalla tanssikenkiin silikoniset Comforsil Kantapääkupit, jotka lievittävät kipua kantapäässä ja suojaavat ihoa halkeamilta.

Tutustu Mills Kantapääkuppeihin

Rakkojen ja kovettumien ennaltaehkäisy

Jalkojen ihoa on myös hyvä suojata ennaltaehkäisevästi. Jos tiedät, että tanssikengät saattavat aiheuttaa kivuliaita rakkoja tai kovettumia, voidaan joko kengän sisäpintaan tai suoraan iholle liimata Mills Fleece Ihonsuojaa. Fleece Ihonsuojassa on liimapinta ja se voidaan liimata myös kaarevien ihoalueiden päälle. Liimapinnan ansioista tuote pysyy hyvin paikallaan ja suojaa ihoa hankaukselta. Ihonsuojalevyn paksuus on 2mm, joten sen saa mahtumaan napakkaankin kenkään.

Tutustu Mills Fleece Ihonsuojaan

Mikäli on mahdollista, olisivat tanssikengät hyvä vaihtaa parin tunnin välein, jos kyseessä on pitkäaikaisempi käyttöaika. Kengän vaihtelulla ehkäistään jalkojen väsyminen. Kengän vaihdon yhteydessä voi jalkoja myös hieman tuulettaa, mikäli jalat ovat hikoilleet tanssin aikana, jotta vältytään kosteuden aiheuttamilta hautumilta.

 

Jalkaterapeutti Anni Kääriäinen

Jaa artikkeli:

Jalkojenhoitotuotteet tanssijoille