Suojaa jalkojen ihoa keväthangilla

Jalkaterapeutin vinkit!

Lue koko artikkeli

EtusivuArtikkelitSuojaa jalkojen ihoa keväthangilla

Suojaa jalkojen ihoa keväthangilla

Keväthanki houkuttelee ihmiset laskettelurinteisiin. Laskettelu onkin yksi suosituimmista talvisista urheilulajeista. Harrastuksella on kuitenkin myös miinuspuolensa, sillä etenkin suksilla laskettelevat tietävät miten raskasta laskettelu on jaloille.

Koska rinteessä vietetään yleensä useita tunteja kerrallaan, ovat jalat jäykissä ja ahtaissa laskettelumonoissa kovilla. Laskettelijan tyypillisimmät ongelmat ovatkin hiertymät, painaumat ja mustelmat jaloissa. Usein näihin ongelmiin havahdutaan vasta, kun jaloissa ilmenee särkyä tai kipua.

Ensisijaisen tärkeää on, että monot ovat sopivan kokoiset. Vaikka monojen tulee olla jämäkät ja hyvin istuvat, ne eivät kuitenkaan saa puristaa mistään kohdasta liikaa. Jos jalkoja alkaa pakottaa tai kihelmöidä, ei veri kierrä kunnolla eli monot ovat liian pienet. Tällöin jalat myös kylmettyvät helpommin. On myös hyvä ottaa huomioon, että jalkaterä leviää ikääntyessä, jolloin vanhat monot eivät välttämättä vuosien kuluessa olekaan enää sopivat leveyssuunnassa. Jalkaterä levenee myös päivän aikana, joten iltapäivällä on hyvin todennäköistä, että monot painavat jostain.

Mikäli on aikeissa hankkia uudet monot, kannattaa niiden valinnassa turvautua osaavan myyjän apuun. Esimerkiksi monojen joustavuuden valintaan vaikuttaa se, miten aktiivinen laskettelija on kyseessä. Monoja ostaessa kannattaa myös varata tarpeeksi aikaa useiden eri mallien sovittamiseen, jotta varmasti sopivat monot löytyvät. Monojen kokoa valitessa tulee pituuden lisäksi huomioida lestin leveys. Monojen leveys vaihtelee valmistajien mukaan.

Vinkki! Koska jalat turpoavat normaalisti päivän mittaan, olisi monojen sovittaminen ja hankinta hyvä ajoittaa loppupäivään.

Laskettelijat tietävät myös, että pehmusteista huolimatta monojen etuosat painavat usein säärtä. Tuntien tai jopa päivien laskettelun jälkeen voi sääreen muodostua joskus mustelmakin. Oiva apu ehkäisemään laskettelumonojen aiheuttamaa säärten kipeytymistä on asettaa iholle iskua vaimentava pehmuste Comforsil Ihonsuojasta. Tuotteen 2 mm silikonigeeli ehkäisee tehokkaasti ihoon kohdistuvaa hankausta, hiertymiä ja painetta. Comforsil Ihonsuoja on joustava eli se mukautuu säären muotoon ja tarttuva silikonigeeli pitää sen hyvin paikoillaan. Tuote on myös uudelleen kiinnittyvä ja pestävä, eli samaa levyä voi käyttää joka päivä koko laskettelureissun ajan – ja vaikka seuraavana vuonna uudelleen. Jos jaloilla on taipumusta voimakkaaseen hikoiluun, on parempi valita Mills Fleece ihonsuoja, jonka liimapinta tarttuu pitävästi ihoon.

Laskettelupäivän jälkeen rasittuneita jalkoja tulisi helliä. Nostamalla jalat ylös tai hieromalla niitä verenkierto paranee ja jalat palautuvat rasituksesta nopeammin. Hieronnan yhteydessä jalkoihin voi levittää esimerkiksi turvonneille jaloille tarkoitettua Callusan Vinum -vaahtovoidetta. Luonnon ainesosat jojoba- ja avokadoöljy kosteuttavat ja hevoskastanja- ja viininlehtiuute virkistävät ihoa. Myös lämmin kylpy rentouttaa ihanasti väsyneitä jalkoja. Laskettelu rasittaa koko alaraajojen lihaksia tehokkaasti, joten etenkin pohkeiden sekä etu- ja takareisien venyttely auttaa palautumisessa.

 

Asiantuntijana artikkelissa Millsin jalkaterapeutti Eve Vatanen

 

Jaa artikkeli:

Tuotteet mukaan laskettelureissulle