Päkiäkivut ja niiden hoitaminen

Jalkaterän etuosan eli varpaiden ja päkiän alueen kiputilat ovat usein syynä jalkakivuille. Päkiäkipu johtuu usein lisääntyneestä kuormituksesta tai paineen virheellisestä jakautumisesta päkiän alueella. Kipeitä päkiöitä voidaan hoitaa erilaisten suojien, pehmusteiden ja pohjallisten avulla.

Lue koko artikkeli

EtusivuArtikkelitPäkiäkivut ja niiden hoitaminen

Päkiäkivut ja niiden hoitaminen

Päkiäkivun taustalla on useimmiten jalkaterän etuosan kaaren madaltuminen ja päkiän alueen leviäminen. Kipuun usein liittyy päkiän alueen ihomuutoksia, kovettumia ja känsiä*. Vaivan taustalla on yleensä jalkaterän alueen toiminnallinen häiriö, alaraajojen virheellinen linjaus ja jalkaterän kierteisten liikkeiden puuttuminen. Päkiän alueen leviämisen lisäksi jalkaterässä voi usein olla myös muita asentomuutoksia, kuten varpaiden ja kantaluun virheasentoja.  

*Känsällä tarkoitetaan tiivistä ihosolukkoa, jota iho tuottaa suojautuakseen painetta tai hankausta vastaan. Känsä sijaitsee yleensä päkiän alueella, joskus myös varpaiden nivelpinnoilla tai varpaan päässä. 

Jalkakipujen taustalla voi olla myös jokin vamma, neuropatia tai nivelrikko. Jalkaterässä kulkevat, puristuksissa olevat hermot voivat myös aiheuttaa päkiän kipua. Jalkapohjan luiden suojana oleva luontainen rasvapatja ohenee 30-ikävuoden jälkeen, mikä lisää päkiäkivun ilmenemistä iän myötä. Päkiän alueen kiputilat ovat yleisimpiä keski-ikäisillä naisille ja ne tyypillisesti liittyvät länsimaisten korkeakorkoisten kenkien käyttöön.

Mistä päkiäkivut johtuvat?

Päkiän alueen liiallisella kuormituksella, kaarien madaltumisella ja alueen leviämisen taustalla on usein useita eri syitä. Jalkaterän etuosan kaaren madaltumisen merkittävimpinä aiheuttajina pidetään epäsopivia kenkiä ja ylipainoa. Ongelma kehittyy usein myös iän myötä jalkaterän kierteisten toimintojen heiketessä. Jalkaterän etuosan leviäminen aiheuttaa liiallista venymistä jalkapöytäluiden välisissä nivelsiteissä ja jänteissä, jolloin jalkapöytäluiden välit suurenevat ja päkiän alue levenee entisestään. Päkiän levitessä ja päkiän alueen kuormituksen kasvaessa päkiän alla oleva luontaisena iskunvaimentimena oleva rasvapatja ohenee, kovettuu tai siirtyy, jolloin päkiän alueella olevat varpaiden tyvinivelet kuormittuvat. Tämä altistaa päkiän alueen eri kiputiloille, känsien ja päkiän alueen kovettumien syntyyn sekä nivelten kipeytymiseen.

Miten voin hoitaa tai päästä eroon päkiäkivuista?

Päkiän alueen kipuja voidaan hoitaa erilaisin kotikonstein. Huomiota kannattaa kiinnittää jalkojen omahoitoon sekä päivän aikana suoritettuun liikuntaan tai työasentoon. Päkiäkivun hoidon tavoitteena on vähentää kipuilevan alueen kuormitusta ja tasapainottaa jalkaterän toimintoja.

Sukkien ja kenkien kokoon sekä niiden pukemiseen tulisi kiinnittää erityistä huomiota. Sukkien sekä kenkien riittävä pituus on varmistettava, jotta varpaat voivat suoristua käveltäessä vapaasti. Kengässä tulisi olla riittävästi myös leveyttä, jotta isovarpaan ja pikkuvarpaan puoleiset reunat eivät painu voimakkaasti kenkää vasten ja aiheuta puristuessaan ihoon kohdistuvaa hankausta tai painetta. Leveydeltään liian ahdas kenkä voi osaltaan jopa aiheuttaa hermopinteen kaltaisia oireita, kuten vihlovaa, tykyttävää ja pistelevää kipua. Kenkien pohjan muotoon tulee myös kiinnittää huomioita. Päkiän alue kuormittuu enemmän, mikäli kengän pohja kaartuu kärjestä ylöspäin eli kengässä on niin sanottu kärkikäynti. Lisäksi kengän pohjan tulisi olla suora. Käyrä lestinen kenkä aiheuttaa painetta etenkin pikkuvarpaan puoleiselle päkiän osalle.  

Lue täältä vinkit kenkien ostoon

Päkiäpehmusteet

Päkiänpehmusteet auttavat lieventämään päkiään kohdistuvaa kipua ja ennaltaehkäisemään tai hidastamaan kovettumien ja känsien syntyä. Päkiän alueen pehmusteita on olemassa sekä valmiita, puettavia pehmusteita, kuten Epitact päkiäpehmuste ja Epitact vaivaisenluusuoja + päkiäpehmuste sekä iholle liimattavia pehmusteita. Puettavat pehmusteet ovat pitkäikäisiä ja ekologisia. Niitä voidaan käyttää useita kertoja ja ne ovat hygieenisiä käyttää, sillä ne kestävät pesua. Puettavia pehmusteita on saatavilla erilaisia ja erikokoisia. Valittavana on silikonista ja geelistä valmistettuna ja osa niistä on päällystetty miellyttävän tuntuisilla kankailla. Päkiäpehmusteiden etu on se, että kipuilevalle alueelle saadaan helpotusta myös sisällä liikkuessa.  

 Lue lisää Comforsil päkiäpehmusteista

Suojat päkiälle

Iholle liimattavat pehmusteet toimivat parhaiten silloin, kun kipu on paikallinen. Iholle liimattava huopalevy kuten Mills huopakevennys voidaan muotoilla saksilla esimerkiksi päkiän muotoon ja leikata kipuilevalle kohdalle keventävä aukko. Valittavana on myös erikokoisia, huovasta ja silikonigeelistä valmistettuja renkaita, jotka ovat sellaisenaan valmiita liimattavaksi kipuilevan känsän ympärille. Iholle liimattavat Mills huoparenkaat ovat kertakäyttöisiä ja niiden paikalla pysyvyys voidaan varmistaa joustavan ihoteipin avulla. Silikonista valmistetut käyttövalmiit Comforsil känsäsuojat voidaan pestä käytön jälkeen ja niitä voidaan käyttää useampia käyttökertoja. 

Lue lisää Mills huoparenkaista

Pohjalliset

Päkiäkipua voidaan helpottaa myös pohjallisten avulla. Iskua vaimentava pohjallismateriaali toimii myös päkiäpehmusteen lailla ja on pitkäikäinen käytössä. Pohjallisen etuna on se, että se on aina valmiina kengissä ja sitä ei tarvitse erikseen muistaa pukea päälle. Kokopohjallisen hyötynä on myös se, että se pehmentää tasaisesti joko jalkapohjan alueen. Päkiätuettujen pohjallisten avulla päkiän alueen painetta voidaan tasata ja keventää. Tuki kohottaa jalkapöytäluita ja tasaa päkiän alueen kuormitusta. 

Tutustu Mills tukipohjallisiin

Jalkojen rasvaus

Tehokas ja säännöllinen päkiän alueen rasvaushieronta pehmentää kovettumia ja känsiä ja tekee ihosta joustavamman ja siten helpottaa ihomuutoksista aiheutunutta kipua. Kovettumien ja känsien rasvaamiseen kannattaa valita voide, mikä on tarkoitettu kovettumien ja känsien hoitoon ja sisältää ihoa kuorivia, pehmentäviä ja kosteuttavia ainesosia. Rasvaushierontaa tehdessä jalkaterän kireitä lihaksia kannattaa venyttää hieromalla sekä esimerkiksi tennispallon avulla. Päkiän alueen rasvaamiseen sopivat erinomaisesti Callusan Extra, joka on tarkoitettu erittäin kuivalle iholle sekä Callusan forte, joka sopii erinomaisesti kovettumille ja halkeamille.

Lue lisää Callusan Extra vaahtovoiteesta

Milloin jalkaterapeutin vastaanotolle?

Mikäli kivut eivät hellitä parin viikon omahoitokonstien avulla on syytä hakeutua jalkaterapeutin vastaanotolle. Alaraajoihin ja jalkateriin erikoistunut ammattilainen tutkii ja selvittää kivun aiheuttajan sekä tekee yksilöllisen hoitosuunnitelman. Asiantuntija tekee tutkimusten perusteella arvion yksilöllisten jalkaterää ja alaraajojen toimintaa ohjaavien tukipohjallisten tai varvasortoosien tarpeesta. Hoitosuunnitelma sisältää yleensä myös yksilöllisen harjoitusohjelman, minkä avulla pyritään tasapainottamaan jalkaterän lihasten toimintoja, aktivoidaan jalkaterän etuosan poikittaista kaarta ja lisätään jalkaterän liikkuvuutta.  

Jalkojen hoito kesällä

Kesäkelit on korkattu suuressa osassa Suomea ja kesälomakausi on jo hyvässä vauhdissa. Etenkin naiset vaihtavat kengät kevyisiin, siroihin avokkaisiin, ballerinoihin, korkokenkiin ja sandaaleihin. Ensisijaisesti jalkaterveyden kannalta kannattaa aina valita jalkine jalkojen hyvinvoinnin näkökulmasta. Mutta mikäli haluaa valita kengän ensisijaisesti visuaalisista näkökulmista, kannattaa kyseistä kenkää käyttää ainoastaan satunnaisessa ja lyhytaikaisessa käytössä. Epäsopivan kengän käytön haittavaikutuksia voidaan minimoida erilaisin keinoin. 

  • Rasvaa jalkojesi iho säännöllisesti  -terve, kimmoisa iho kestää paremmin hankausta ja painetta 
  • Liimaa iholle tai kengän sisäpinnalle hiertymisen ehkäisemiseksi pehmuste, kuten Mills fleece ihonsuojaa tai Comforsil ihonsuojapala 
  • Pehmusta korkokenkiä käyttäessä päkiän alue. Ohuen, puettavan päkiäpehmusteen avulla ennaltaehkäiset päkiäkipuja ja jaksat kävellä epäsopivilla kengillä pidempään 
  • Suojaa pikkuvarpaan nivelpinnat geelivuoratulla Mills suojaputkella hiertymien ja hankautumisen estämiseksi 
  • Päivän lopuksi rentouta jalkateriä pesemällä ne lämpimällä vedellä ja hieromalla niitä kosteuttavan voiteen avulla 
  • Aktivoi jalkaterän pieniä lihaksia mm. harittamalla varpaita ja hieromalla kevyesti jalkapohjaa tennispallon päällä 
  • Turvotuksen laskemiseksi nosta jalat ylös 

Lue lisää jalkojen hoidosta

Jaa artikkeli:

Päkiäkivun hoitoon