Mitä sinun tulisi huomioida kenkiä ostaessa?

Tiesitkö, että vain noin 60 prosentilla aikuisväestöstä on terveet jalat ja suuri osa jalkaongelmista johtuu vääränkokoisista ja epäsopivista kengistä? Kengillä on siis valtava merkitys jalkojen hyvinvoinnille, joten oikean kokoisten ja mallisten kenkien valintaan on syytä panostaa. Lukaise jalkaterapeutin kirjoitus aiheesta ennen kuin suunnistat kevään kenkäostoksille!

Lue koko artikkeli

EtusivuArtikkelitMitä sinun tulisi huomioida kenkiä ostaessa?

Mitä sinun tulisi huomioida kenkiä ostaessa?

Kevät on taas täällä ja on aika tarkistaa millaisia kenkiä kaapista löytyy; millaisessa kunnossa edellisen kauden kengät ovat ja onko omiin jalkateriin tullut kuluneen talven aikana muutoksia. Tutkimusten mukaan vain noin 60 %:lla aikuisista on terveet jalat ja jalkaterien muutoksista vähintään 95 prosenttia on saanut alkunsa jo varhaislapsuudessa väärin suunniteltujen, huonoilla ominaisuuksilla varustettujen kenkien käytön seurauksena. Miten sitten tulisi tarkistaa ovatko kaapissa olevat kengät edelleen käyttäjälleen sopivat?

Jalan kehitys ja jalkineen pituuden määrittäminen

Jalkaterät kasvavat vauhdilla vastasyntyneestä viiteen ikävuoteen asti. Pienen lapsen jalkaterät kasvavat sykäyksittäin, vastasyntyneen lapsen jalkaterän koko muuttuu jopa kahden kuukauden välein. Kuuden ikävuoden tienoilla jalkaterän kasvu hidastuu. Luiden lopullinen luutuminen tapahtuu vasta 24-vuotiaana, joten jalkaterät ovat koko kasvukauden erityisen alttiit jalkavaivojen kehittymiselle.

Lasten jalkaterän kokoa tulee siis tarkistaa usein, kuinka usein riippuu siitä minkä ikäinen lapsi on. 1-3 ikävuosien aikana jalkaterän koko tulisi tarkistaa 6 kertaa vuodessa, 3-6 ikävuosien aikana 4 kertaa vuodessa ja 6-10 ikävuosien aikana 2-3 kertaa vuodessa. Molemmat jalkaterät on mitattava, jotta tiedetään onko niissä kokoeroja, sillä noin 60 %:lla on eripituisen jalkaterät. Kengän koko valitaan isomman jalkaterän mukaan ja kenkiä sovitetaan aina molempiin jalkoihin.

Paras aika jalkojen mittaamiselle on illalla, sillä jalkaterän pituus kasvaa ja jalkaterä leviää päivän mittaan.

Yksinkertainen tapa tarkistaa kengän koko on seisoa kengistä irrotettavien sisäpohjallisten päällä molemmilla jaloilla. Pisimmän varpaan eteen on jäätävä käyntivara ja kasvuvara sekä mahdollinen tila paksummalle sukalle tai käytettävälle lisäpohjalliselle. Irrotettavan pohjallisen avulla voidaan myös arvioida onko kengässä riittävästi tilaa leveyssuunnassa. Lapsilla kengissä tulee olla 12-17 mm kasvu- ja käyntivaraa. Paras aika jalkojen mittaamiselle on illalla, sillä jalkaterän pituus kasvaa ja jalkaterä leviää päivän mittaan.

Aikuisten jalkaterien pituus kannattaa myös tarkistaa vuosittain, sillä jalkaterien pituus muuttuu muun muassa raskauden ja ikääntymisen, sekä tietynlaisten sairauksien, kuten diabeteksen ja reuman aiheuttamista muutoksista. Jalkaterän mittasuhteet muuttuvat myös päivän aikana, sillä jalkaterän suurenee jopa noin 4-8 %:a päivän mittaan. Nivelten ja lihasten kunto, kaarien korkeus ja kehon paino vaikuttavat jalkaterän pitenemiseen. Istumasta seisomaan noustessa jalkaterään tulee lisää mittaa 3-6 mm. Kävellessä jalkaterän kaaret madaltuvat, jolloin pituutta jalkateriin tulee lisää 3-6 mm. Iltaan mennessä pituutta jalkateriin tulee noin 3 mm ja leveyttä noin 1 cm verran. Käyntivara 12 mm varataan pisimmän varpaan eteen uutta kenkää hankkiessa tai vanhan kengän kokoa tarkistaessa.

Kengän kärjen muoto, pohjan ominaisuudet ja muita huomioitavia seikkoja

On myös erityisen tärkeää huomioida kenkien kärjen malli jalkineita valitessa. Kengän etuosa ei saa olla kärkeä kohti voimakkaasti kapeneva, vaan tarpeeksi leveä, jotta varpailla on tilaa liikkua ja kenkä ei paina varpaita toisiaan kohti, jolloin riski esimerkiksi vaivaisenluun muodostumiselle kasvaa. Kengän lestin tulee myös olla tarpeeksi leveä, jotta kenkä ei purista jalkaterää kasaan. Kengät eivät kuitenkaan saa olla liian väljät, jotta jalka ei liikkuisi kengässä kohti kärkeä, mikä saa aikaan varpaiden työntymisen vasten kengän kärkeä ja esimerkiksi vasaravarvas-virheasennon ja kynsien paksuuntumista. Varpaiden vetäytymisen vasaravarvas-asentoon saattaa aiheuttaa myös se, että liian suurissa kengissä varpaat yrittävät pitää jalan paikallaan tarraamalla kiinni kenkään.

Säädettävä kiinnitys eli nauhat tai tarrat, mahdollistavat sen, että kengästä saa istuvan. Tällöin jalka ei hölsky, mikäli tilaa olisikin varattu reilummin. Mikäli tuntuu, että käyntivaran jälkeen kenkä jää liian väljäksi, voi väljyyttä vähentää esimerkiksi Mills Yleispohjallisilla. Nämä poron-materiaalista valmistetut pohjalliset tuovat myös kevyttä iskunvaimennusta ja mukavuutta ohutpohjaisiin jalkineisiin. Säädettävä kiinnitys mahdollistaa myös sen, että tilavuutta voidaan lisätä tarvittaessa, kun jalkaterä turpoaa päivän mittaan.

Tutustu Mills Yleispohjallisiin

Kengän kärkikäynnillä tarkoitetaan kengän kärjen taipumista ylöspäin. Kärkikäynnin voimakkuuden voi huomata tarkastellessa kenkää sivultapäin. Mikäli kärkikäynti on liian voimakas, varpaiden nivelet ojentuvat liiallisesti, jolloin varpaiden toiminta häiriintyy ja jalkaterä ei toimi niinkuin sen pitäisi. Jäykissä ja paksupohjaisissa kengissä kärkikäyntiä on usein enemmän, sillä ilman pohjan kaarevuutta ja kärkikäyntiä askeltaminen voi olla hyvinkin hankalaa ja kömpelöä, kun jalka ei pääse taipumaan, kuten sen kävellessä kuuluisi.

Kengän pohjan taipuvuutta kannattaa kokeilla ennen kenkien ostamista. Kengän tulisi taipua päkiän kohdalta, jotta kävellessä varvastyöntö pääsee tapahtumaan ja jalkaterän lihakset aktivoitumaan. Tällöin kävely on mahdollisimman taloudellista ja helppoa. Päkiästä jäykkiä kenkiä tulisi käyttää vain, mikäli jalkaterän etuosassa on kipuja, niveliä on jäykistetty tai jalassa on muita ongelmia, joita halutaan hoitaa estämällä jalkaterän etuosan taipuminen. Esimerkiksi jalkaterapeutti voi määrittää tämän tarpeen.

Jalkineita ostaessa huomiota kannattaa kiinnittää myös sisäpohjan muotoon. Kun pohja on tasainen, jalan pienet lihakset aktivoituvat ja vahvistuvat. Näin myös jalan pitkittäis- ja poikittaiskaari nousevat ja aktivoituvat. Sisäkaaren madaltuminen kävelyssä on normaalia ja jousto toimii iskunvaimentimena. Mikäli sisäpohjassa on voimakkaita tukia ja muotoiluja, luonnollista iskunvaimennusta ei tapahdu, jolloin ongelmia saattaa tulla ylemmäs alaraajojen niveliin, useimmiten polviin.

Normaali, terve jalka ei vaadi ulkoista iskunvaimennusta, sillä jalan oma joustomekanismi ja jalkapohjan rasvapatja toimivat iskunvaimentimina. Erilaiset virheasennot ja jalkaongelmat saattavat kuitenkin muuttaa jalan toimintoja niin, että ulkopuolista iskunvaimennusta tarvitaan. Jalkapohjan rasvapatjan hajoaminen on hyvin yleistä ja sen aiheuttajia ovat muun muassa urheilun aikaansaama merkittävä rasitus ja kuormitus, ikääntyminen, ylipaino ja raskaus. Rasvapatjan hajoaminen saattaa aiheuttaa esimerkiksi seisomatyötä tekevillä ja paljon liikkuvilla henkilöillä kipua päkiän ja kantapään alueella sekä kovettumia ja känsiintymistä. Kun rasvapatja hajoaa, sitä ei voi enää korjata. Siitä syystä ulkoista iskunvaimennusta voidaan tarvita. Mills Yleispohjalliset sopiivat tähänkin tarkoitukseen. Mikäli kipua on päkiän alueella, kannattaa kokeilla myös silikonista valmistettua Comforsil Päkiäpehmustetta. Kantapään alueen kuormituksessa ilmenevää kipua voi vähentää Comforsil Kantapääpehmusteella.

Ihmisen pystyasento sekä nivelten ja lihasten toiminta muuttuu merkittävästi, mikäli jalkineissa on liikaa korkoa.

Arki- ja työjalkineita valitessa tulee huomioida myös kannan korkeus. Kengät, joita käytetään päivittäin pitkiä aikoja, tulisi olla mahdollisimman matalakorkoiset ja suositus koroille on alle kaksi senttimetriä. Ihmisen pystyasento sekä nivelten ja lihasten toiminta muuttuu merkittävästi, mikäli jalkineissa on liikaa korkoa. Korkeat korot aiheuttavat myös jalkapohjan kuormituksen epätasaisen jakautumisen, eli päkiöillä ja jalan etuosassa kuormitus on voimakasta. Tämä voi aiheuttaa erilaisia virheasentoja ja ihomuutoksia päkiässä ja varpaissa. Korkokenkiä voi käyttää satunnaisesti esimerkiksi juhlissa, mutta olisi hyvä huolehtia, että päivittäisessä käytössä olevat kengät olisivat ominaisuuksiltaan jalkaterveyttä edistävät ja hyvän kengän kriteerit täyttävät.

Muista sisäänajo ennen uusien kenkien käyttäänottoa

Uudet kengät tulisi aina ennen pidempää käyttöä ”ajaa sisään”. Tämä tarkoittaa sitä, että kengät otetaan käyttöön vähitellen ja niitä käytetään alkuun lyhempiä aikoja kerrallaan, noin 15-30 minuuttia kerrallaan, pari kertaa päivässä. Näin vältytään siltä, ettei uusi kenkä aiheuta esimerkiksi hiertymiä, rakkoja tai kipuja jalkoihin. Kun kenkä otetaan käyttöön pikkuhiljaa, jalka tottuu uuden kengän muotoon ja kenkä mukautuu myös jalkaan. Kenkien sisäänajossa auttavat erilaiset ihonsuojamateriaalit kuten Comfosil  Ihonsuoja ja Ihonsuojapalat. Kenkien lopullinen sisäänajo vaatii runsaasti kilometrejä, ennenkuin kenkä on täysin mukautunut jalkaan ja kengän sisäpuolen materiaali on pehmentynyt miellyttäväksi.

Tutustu Comforsil Ihonsuojaan

Mikäli sinulla on jaloissa esimerkiksi kipuja tai epäilet virheasentoja, tai muuten vain kenkäostoksilla tunnet epävarmuutta siitä, minkälaisilla ominaisuuksilla varustetut jalkineet sopisivat juuri sinun jalkojesi tarpeisiin, kannattaa kääntyä esimerkiksi jalkaterapeutin puoleen. Jalkaterapeutti on korkeasti koulutettu jalkaterveyden ammattilainen ja auttaa sinua määrittämään jalkasi tarpeet kenkiä valitessa.

 

(Lähde: Jalkaterveys, 2017)

Artikkelissa asiantuntijana Millsin jalkaterapeutti Annina Laine

Jaa artikkeli:

Mukavuutta kenkiin tuo