Kiipeilyssä vaivaisenluu kipeytyy helposti

Kiipeily on yksi nopeimmin kasvavista liikuntalajeista Suomessa, tällä hetkellä lajin harrastajia arvellaan olevan jo yli 50 000. Kiipeily sopii kaikenikäisille ja sitä voi harrastaa Suomessa niin sisällä kuin ulkonakin. Monet kiipeilijät ovat jääneet koukkuun myös ulkomailla harrastettavaan alppi- ja vuorikiipeilyyn. Usein kiipeilystä tuleekin koko elämän kestävä harrastus ja elämäntapa.

Lue koko artikkeli

EtusivuArtikkelitKiipeilyssä vaivaisenluu kipeytyy helposti

Kiipeilyssä vaivaisenluu kipeytyy helposti

Kiipeily on yksi nopeimmin kasvavista liikuntalajeista Suomessa, tällä hetkellä lajin harrastajia arvellaan olevan jo yli 50 000. Kiipeily sopii kaikenikäisille ja sitä voi harrastaa Suomessa niin sisällä (köysikiipeily ja boulderointi) kuin ulkonakin (köysikiipeily, boulderointi, jääkiipeily). Monet kiipeilijät ovat jääneet koukkuun myös ulkomailla harrastettavaan alppi- ja vuorikiipeilyyn. Usein kiipeilystä tuleekin koko elämän kestävä harrastus ja elämäntapa.

Kiipeilykenkä painaa varpaita.

Kiipeilyssä jalat joutuvat kovalle koetukselle, jonka takia myös erilaiset jalkaongelmat ovat yleisiä. Useimmat jalkaongelmat johtuvat kapeista kiipeilykengistä. Suomalaisilla on useimmiten leveälestinen jalka, jolloin kapea kiipeilykenkä painaa helposti pikkuvarvasta, aiheuttaa kipua isovarpaassa ja isovarpaan vääristynyt asento aiheuttaa vähitellen vaivaisenluun. Kiipeillessä kengät myös helposti hankaavat niin varpaita kuin kantapäätäkin aiheuttaen hiertymiä ja rakkoja.

Jalkaongelmien ehkäisy

Markkinoilla on saatavilla useita erilaisia kiipeilykenkiä ja jalkaongelmien ehkäisemiseksi on erittäin tärkeää löytää oman jalan lestiin sopiva kiipeilykenkä. Mikäli kengät aiheuttavat jalkoihin helposti rakkoja, kannattaa kantapää tai alkava vaivaisenluu suojata Comforsil Ihonsuojalla. Tuote vähentää ihoon kohdistuvaa painetta ja se on uudelleen käytettävä. Huomioithan, että Ihonsuojan voit tarvittaessa kiinnittää myös suoraan kiipeilykenkään, jossa se pysyy hyvin paikoillaan silikonigeelipinnan ansiosta.

Kiipeillessä on hyvä kiinnittää huomiota varpaiden oikeaan asentoon sekä taukojen aikana ottaa kengät pois ja jumpata varpaita. Varpaiden lihaksia on helppo aktivoida, muistathan pitää jalkaterän maassa koko harjoituksen ajan: Harita varpaita. Nosta isovarvas ylös ja pidä päkiä sekä kantapää maassa. Toista harjoitus 3 x 10 kertaa.

Katso lisää tehokkaita jalkojen jumppaohjeita täältä.

Vaivaako vaivaisenluu?

Kapeissa kiipeilykengissä isovarpaan asento vääristyy vähitellen aiheuttaen vaivaisenluun. Vaivaisenluu johtuu tyviniveleen kohdistuvasta voimakkaasta kuormituksesta, joka aiheuttaa kipua ja usein myös luun kohdalle ulkonevan kyhmyn. Vaivaisenluu aiheuttaa rasituskivun lisäksi tyvinivelen tulehtumista ja turvotusta sekä iho- ja kynsimuutoksia.

Alkava vaivaisenluu voidaan pysäyttää käyttämällä säännöllisesti Comforsil Vaivaisenluun oikaisijaa. Oikaisija lievittää kipua tyvinivelessä suoristamalla isovarpaan luiden asentoa, venyttää kiristyneitä lihaksia ja pehmytkudoksia sekä ohjaa tyvinivelen oikeaan toimintaan. Vaivaisenluun hoito on hyvä aloittaa varhaisessa vaiheessa ja jatkaa pitkäjänteisesti, jotta välttyy vakavammilta jalkaongelmilta. 

Vaivaisenluun oikaisija toi helpotusta kipuun

Liikun paljon ja käyn ahkerasti kiipeilemässä. Kiipeilykengät ovat hyvin ahtaat ja isovarpaan kääntyminen on aiheuttanut jo pitkään kipuilua jalassa. Halusin ehkäistä vaivan pahenemista ja kokeilin Comforsil Vaivaisenluun oikaisijaa hiljalleen ärtyneeseen vaivaisenluuongelmaani. Paketissa oli selkeät ohjeet ja sain säädettyä oikaisijaa tarpeen mukaan sopivaan kulmaan. Käytin tuotetta ensin 15 minuuttia lähes päivittäin ja noin kuukauden päästä pidin tunnin kerrallaan. Käytin tuotetta tällä tavalla noin 2 kuukautta. Pidin tuotteesta, koska sain helpotusta kipuun ja voin nauttia taas kiipeilystä.

Ella – 30 vuotta – kiipeilijä

Kapeissa kiipeilykengissä isovarpaan asento vääristyy vähitellen aiheuttaen vaivaisenluun, joka johtuu tyviniveleen kohdistuvasta voimakkaasta kuormituksesta.

Vaivaisenluu aiheuttaa kiipeillessä kipua. Alkava vaivaisenluu voidaan pysäyttää käyttämällä säännöllisesti Comforsil Vaivaisenluun oikaisijaa.

 

Hoida jalkoja myös kiipeilyn jälkeen

Kiipeilyn jälkeen on tärkeä huolehtia jaloista, jotta ennaltaehkäiset mahdollisia jalkavaivoja. Pese jalat ja pesun jälkeen muista kuvata huolellisesti myös varvasvälit. Kiipeilykenkä on tarkoituksella napakka, jolloin jalkahikeä saattaa kertyä varvasväleihin. Mikäli hikeä jää varvasväleihin saattaa se aiheuttaa hautumaa ja ihorikkoja. Pesun jälkeen käytä kosteuttavaa jalkavoidetta. Levitä jalkoihin voide ja tee levityksen yhteydessä rasvaushierontaa. Hiero voidetta etenkin niihin kohtiin huolellisesti, johon kiipeilykenkä on mahdollisesti hangannut. Tällaiset kohdat tunnistat esim. punoittavasta ihosta. Tee myös rasvaushierontaa varpaillesi. Tiukka kiipeilykenkä painaa varpaiden asentoa suppuun, rasvaushieronnassa vedät rasvattuja varpaita suoriksi ja oikaiset nivelten asentolinjauksia. Käy kaikki varpaat yksitellen läpi ja vedä varvasta suoraksi. Näin voit ennaltaehkäistä varpaiden nivelen koukistumista (vasaravarpaita) ja varpaiden kiertymistä.

Jaa artikkeli:

Kiipeilijän suosikkituotteet