Kantapään ongelmat ja niiden hoitaminen

Kevätaurinko ja kuivat lenkkipolut alkavat houkutella monia lenkkeilyn pariin. Ennen lenkkipoluille säntäämistä kannattaa kuitenkin harkita miten suojaat kantapääsi tyypillisiltä juoksijan kantapääkivuilta. 

Lue koko artikkeli

EtusivuArtikkelitKantapään ongelmat ja niiden hoitaminen

Kantapään ongelmat ja niiden hoitaminen

Kantapääkivun taustalla on useimmiten tavallista suurempi jalkaterän rasitus, voimakas ponnistus tai kantapäähän äkillisesti kohdistunut tärähdys. Huonot jalkineet, rasitus kovalla alustalla, kantapään reunojen kovettumat ja hiertymät voivat myös olla syitä. Lisäksi ylipaino, jalkaterän asentovirheet sekä toistuva rasitus kuten pitkäkestoinen juokseminen tai seisominen voivat herkistää tälle kantapään kivulle. Myös jalkapohjan kantakalvontulehdus, ohentunut tai siirtynyt rasvapatja, limapussintulehdus tai kantaluun rasitusmurtuma aiheuttavat kantapääkipua. 

Yleisin syy kantapääkipuun on jalkapohjan jännekalvon rappeuman kiputila. Tätä kutsutaan myös nimellä plantaarifaskioosi, jossa kalvoon ilmestyy mikrorepeymiä voimakkaan tai äkillisen rasituksen takia. Kipu tuntuu kantapään etupuolella jalkaterän keskilinjassa tai sisäsyrjällä.  Plantaarifaskioosia esiintyy kaikissa ikäryhmissä aktiivisuustasosta riippumatta. Se on kuitenkin yleisempi vaiva nuorilla juoksijoilla ja 40-60-vuotiailla seisomatyötä tekevillä. On arvioitu, että 10 prosenttia ihmisistä kokee kantakalvon kiputilan jossakin elämänvaiheessa, mistä noin joka toiselle kehittyy luupiikki. Tämä painaa kantapään pehmytkudoksia ja aiheuttaa voimakasta kipua askelluksen aikana. Kivun hoidossa tulisi keskittyä ennaltaehkäisevään hoitoon, jotta tulehdustila ja luupiikin syntyminen voitaisiin välttää.

 

Kantapäävaivojen ennaltaehkäisy ja hoito

Kantapääkipua voi ennaltaehkäistä jalkapohjan lihasten ja pohkeiden venyttelyllä. Myös takareisien ja akillesjänteen venytys, sekä jännekalvon vahvistaminen on suositeltavaa ennaltaehkäisyssä. Venyttely ja jalkapohjan jumppaaminen ovat myös hoitokeinoja jo alkaneeseen kantapääkipuun ja plantaarifaskioosiin. Jalkoja voidaan venytellä, kun kantapääkipu on hellittänyt. Pohkeen ja jalkapohjan hierominen voivat myös hellittää kipua.

Oikeanlaiset kengät voivat myös ennaltaehkäistä rasituksesta johtuvaa kantapään kipua. Kengissä tulisi olla riittävä sisäkaarentuki ja iskunvaimennusominaisuus. Kengissä ei tulisi olla korkoa eikä kärkikäyntiä eli pohjan tulisi olla suora. Kengänkärjen täytyy olla leveä ja pohjan pitää taipua päkiän kohdalta. Nämä ominaisuudet eivät päde vain urheilukenkiin vaan myös arkikenkiin.

Tärkein hoitomenetelmä rasituksen aiheuttamaan kantapääkipuun on lopettaa kivun aiheuttama rasitus. Liikkumista ei kuitenkaan tule välttää vaan huolehtia kantapään alueen kunnollisesta iskunvaimennuksesta, pehmustamisesta ja kohottamisesta. 

 

Tuotteet kantapääkivun hoitoon

Kivun etenemistä tulehdustilaan tai luupiikin muodostumiseen voidaan ennaltaehkäistä silikonisilla pehmusteilla, jotka laitetaan iholle ja kenkiin. Nämä iskua vaimentavat pehmusteet helpottavat kantapään kipua.  Comforsil -silikonituotteet ovat tukevaa ja pehmeää silikonia. Tuotteet ovat helppohoitoisia ja kestävät päivittäistä käyttöä.

 

Valitse oikea tuote kantapäävaivoihin

 

Kantapään kaikkiin kiputiloihin

Comforsil Kantapääkuppi soveltuu kaikkiin kantapään kiputiloihin ja siksi sitä suositellaan ensisijaisesti. Sen kuppirakenne pitää pehmytkudokset paikallaan ja tukee rasvapatjaa. Kupin keskellä on erittäin pehmeä silikonityyny, joka vähentää kantaluuhun kohdistuvaa kuormitusta. Lisäksi se suojaa ihoa halkeamilta ja kovettumilta. Tuote on pehmeää, kestävää ja hypoallergeenista 100 % silikonia.

 

Lisätietoa Comforsil Kantapääkupista

 

Kivun ja rasituksen ennaltaehkäisyyn

Ohut ja huomaamaton Comforsil Kantapääpehmuste on suositeltavin tuote kantapääkivun ja rasituksen ennaltaehkäisyyn. Pehmuste lievittää tärähdyksen aiheuttamaa kipua kantapään alueella ja keventää askelta. Pehmuste sopii myös kantakalvon tulehdustilan ja ohentuneen tai siirtyneen rasvapatjan hoitoon. Tuote on pehmeää, kestävää ja hypoallergeenista 100 % silikonia.

Muut tuotteet kantapääkivun lievittämiseen

Comforsil Kantapäätyyny lievittää luupiikin tai kovan iskun aiheuttamaa voimakasta kantapään keskelle kohdistuvaa kipua. Tyynyn keskiosan voi irrottaa, kun halutaan voimakkaampi kivunlievitys. Lievemmissä kiputiloissa tyynyä voidaan käyttää keskiosan kanssa. Tuote on pehmeää, kestävää ja hypoallergeenista 100 % silikonia.

Mills Tukipohjalliset ovat anatomisesti mutoillut, iskunvaimennuspohjalliset, jotka keventävät kantaiskua ja päkiän alueen kuormitusta. Pohjalliset ovat miellyttävän tuntuiset ja ohjaavat myös jalkaterän sisäkaarta oikeaan asentoon. Matalat ja kevyet pohjalliset istuvat helposti kenkään kuin kenkään. 

 

Tutustu tarkemmin Mills Tukipohjallisiin

 

Lue lisää kantapään yleisistä ongelmista.

Jaa artikkeli:

Tuotteet kantapääkivun hoitoon