Jalkapalloilijoiden jalkaongelmat ja niiden ennaltaehkäisy

Pelaajien, huoltajien ja valmentajien on hyvä tiedostaa erilaiset jalkapallolle tyypilliset jalkaongelmat, jotta niihin voidaan reagoida tarpeeksi ajoissa. Lue vinkit jalkapalloilijan jalka- ja iho-ongelmien hoitoon ja ennaltaehkäisyyn.

Lue koko artikkeli

EtusivuArtikkelitJalkapalloilijoiden jalkaongelmat ja niiden ennaltaehkäisy

Jalkapalloilijoiden jalkaongelmat ja niiden ennaltaehkäisy

Jalkapallo on suosittu laji Suomessa vuodenajasta riippumatta. Jalkapallossa riskitekijöitä iho-, kynsi- ja jalkaongelmille on kuitenkin monia. Tässä 7 yleisintä jalkaongelmaa, joita moni jalkapalloilija kohtaa, ja vinkkejä niiden ennaltaehkäisyyn ja hoitoon.

1. Rakot ja hiertymät

Kova treenaaminen ja vaihtelevat alustat takaavat sen, että nappuloiden aiheuttamilta hiertymiltä ei voida aina välttyä. Myös uudet jalkapallokengät tulisi sisäänajaa, eli ottaa kengät käyttöön asteittain, jolloin vältytään uusien kenkien aiheuttamilta ihorikoilta. Älä siis laita peleihin täysin uusia nappuloita, sillä kivuliaat rakot ja hiertymät voivat yllättää ikävästi.

Moni jalkapalloilija ostaa liian pienet nappulat saadakseen paremman kosketuksen palloon ja minimoimaan jalan liikkumisen nappulakenkien sisällä. Tämä kuitenkin johtaa usein erilaisiin jalkaongelmiin, kuten toistuviin rakkoihin ja hiertymiin. Rakot eivät kuulosta vakavilta, mutta usein pelaajat alkavat varomaan rakkoa juoksemalla eri tavalla. Tämä voi johtaa rasitusvammoihin tai akillesjännekipuun.

Rakkojen ja hiertymien hoito ja ennaltaehkäisy

Ihorikkoja ehkäistään ensisijaisesti käyttämällä oikean kokoisia ja hyvin istuvia kenkiä sekä hyviä, hengittäviä sukkia. Hyvin rasvattuun ihoon ei synny ihorikkoja niin herkästi kuin kuivaan ihoon. Syntynyttä rakkoa ei saa puhkaista, vaan se suojataan, sillä suojattu iho paranee normaalisti ja suoja vähentää kipua.

Lue lisää hiertymistä, rakoista ja haavoista

Uudelleenkäytettävät Comforsil Ihonsuojapalat ovat ihoon kiinnittyvää silikonigeeliä, joka vähentää tehokkaasti ihoon kohdistuvaa hankausta ja painetta. Ne lievittävät hankauksesta johtuvaa kipua ja ehkäisevät rakkojen syntymistä. Ihonsuojapalat voidaan pestä ja ne tarraavat ihoon yhä uudelleen, jopa 25 kertaa.

Tutustu Comforsil Ihonsuojapaloihin

Leikattava ja muotoiltava Mills Fleece Ihonsuojalevy estää tehokkaasti hiertymän muodostumisen ihon liikkuessa. Tuotteesta on helppo leikata ja muotoilla sopiva pala, joka mukautuu hyvin iholle. Tarttuvan liimapinnan ansiosta ihonsuojalevy pysyy hyvin paikoillaan myös kovassa rasituksessa. Mills Fleece Ihonsuojalevy sopii myös jo syntyneen hiertymän hoitoon. Tuote voidaan asettaa hiertymän päälle, mutta ei rikkoutuneelle iholle. Ihonsuojalevyä voidaan käyttää myös kantapään, vaivaisenluun, akillesjänteen ja päkiän alueen suojaamiseen.

Geelivuorattu Mills Suojaputki varpaille sopii erinomaisesti varpaiden hiertymien ehkäisyyn ja hoitoon. Sen geelipinta lievittää kipua ja sopii myös syntyneen hiertymän hoitoon. Suojaputki vähentää varpaaseen kohdistuvaa painetta suojaamalla ihoa varpaan koko pituudelta erottamalla ne toisistaan. Mills Suojaputki varpaille on helppo leikata sopivan kokoiseksi. Tuotteen materiaali on ohut ja miellyttävä joustokangas geelivuorella.

2. Kantapääkipu

Kantakalvontulehdus on yleinen vaiva jalkapalloilijoilla. Vamman synty johtuu yleensä ylirasituksesta. Kantakalvon tulehduksen oireet ovat kipu kantapään alueella ja jalkapohjassa. Kantakalvontulehdukselle altistaa kireät pohjelihakset, huono harjoittelualusta, huonosti istuvat nappulat ja jalkaterän ja nilkan virheasennot.

Kantakalvon tulehduksesta johtuvaa kipua voidaan lievittää tukipohjallisilla ennen harjoitteluun palaamista. Tätä oiretta voidaan ennaltaehkäistä venyttelemällä kantakalvoa, akillesjännettä sekä pohjelihaksia. Myös jalkaterän ja nilkan lihasten vahvistaminen toimivat ennaltaehkäisynä.

Kantapääkivun hoito ja ennaltaehkäisy

Kipeytyviä kantapäitä voidaan hoitaa ja ennaltaehkäistä esimerkiksi silikonisella Comforsil Kantapääkupilla, joka soveltuu kaikkiin kantapään kiputiloihin. Kupin keskellä on erittäin pehmeä silikonityyny, joka vähentää kantaluuhun kohdistuvaa kuormitusta. Lisäksi kantapääkuppi suojaa ihoa halkeamilta ja kovettumilta.

Tutustu Comforsil Kantapääkuppiin

Ohut ja huomaamaton Comforsil Kantapääpehmuste on suositeltavin tuote kantapääkivun ja rasituksen ennaltaehkäisyyn. Pehmuste lievittää tärähdyksen aiheuttamaa kipua kantapään alueella ja keventää askelta. Kantapääpehmuste sopii myös kantakalvon tulehdustilan ja ohentuneen tai siirtyneen rasvapatjan hoitoon.

Lue lisää kantapään ongelmista

3. Kovettumat

Kovettumien muodostuminen on ihon luonnollinen tapa puolustautua liiallista hankausta ja kuormitusta vastaan. Kovettumia esiintyy eniten päkiän alueella, kantapäissä, isovarpaan ulkoreunalla sekä varpaiden päissä. Kovettuma on usein esiaste känsille.

Jalkapalloilijoilla kovettumat johtuvat usein liian pienistä jalkapallokengistä ja jalkojen rasvattomuudesta. Kovettumat voivat myös johtua jalkaterän ja varpaiden virheasennosta johtuvasta epänormaalista kuormituksesta. Myös korkeakaarinen jalka, nilkan epänormaali asento ja jalan astuminen linttaan voivat aiheuttaa kovettumia.

Kovettumien hoito ja ennaltaehkäisy

Ihoa rasvaamalla kovettuman voi pehmentää ja palauttaa ihoon sen joustavuus. Hieronta tehostaa hoitovoiteen imeytymistä ja vilkastuttaa ihonalaisten pehmytkudosten nestekiertoa. Nopeasti imeytyvä Callusan Forte Vaahtovoide sopii erinomaisesti kovettumien ja halkeamien hoitoon ja ennaltaehkäisyyn.

Lisätietoa Callusan Forte vaahtovoiteesta

4. Sisäänkasvanut kynsi

Sisäänkasvaneella kynnellä tarkoitetaan kynnen reunan painautumista kynsivalliin. Kynsi saattaa painaa kynsivallin ihon rikki aiheuttaen varpaan ihoon tulehduksen, turvotusta ja pistävää kipua. Tämä vaiva on yleisin isovarpaassa.

Sisäänkasvaneen kynnen aiheuttajana on yleensä jalkojen puutteellinen tai virheellinen hoito, kuten huono jalkahygienia, kynsien leikkaaminen liian lyhyiksi ja kynsien kulmien pyöristäminen. Lisäksi varpaiden virheellinen asento juostessa tai kävellessä, liian pieni kenkä ja tiukka sukka altistavat vaivalle. Myös kynsilevyn ja kynsivallin koon epäsuhta, paksu kynsivalli tai kynsien kupertuminen sekä perinnöllinen rasite aiheuttavat sisäänkasvaneita kynsiä. Sisäänkasvaneen kynnen syynä voi myös olla varpaaseen kohdistuva isku.

Sisäänkasvaneen kynnen hoito ja ennaltaehkäisy

Sisäänkasvaneen kynnen aiheuttamaa kipua voidaan lievittää erottamalla varpaat toisistaan esimerkiksi Comforsil Varpaanerottajalla. Näin kynsivalliin kohdistuvaa painetta voidaan vähentää. Lisäksi joustavalla geelikärjellä varustettu Mills Suojatuppi varpaille ehkäisee kynsivaurioita vähentämällä varpaan päähän kohdistuvaa hankausta. Suojatupin geelipinta vaimentaa varpaan kynteen kohdistuvaa iskua ja hoitaa kovettunutta ihoa. Tuote soveltuu myös irronneen kynnen tai koukistuneen varpaan suojaamiseen.

Tätä vaivaa voidaan ennaltaehkäistä oikean kokoisilla sukilla ja kengillä sekä hyvällä jalkahygienialla. Kynnet tulee pitää lyhyinä suorateräisillä ja saksimaisilla kynsileikkureilla. Kynnet on jätettävä riittävän pitkiksi eikä kynnen kulmia saa pyöristää.

Lue lisää Comforsil Varpaanerottajasta

5. Isovarpaan kynnen irtoaminen ja mustunut varpaankynsi

Usein jalkapallossa varpaankynnet ovat kovalla koetuksella. Isovarpaan kynnen mustuminen ja irtoaminen on varsin yleinen vaiva jalkapalloilijoilla. Mustunut kynsi johtuu usein vammasta tai liian pienten tai huonosti istuvien kenkien käytöstä. Erilaiset kolhut ja nappuloilla jalan päälle astuminen voivat aiheuttaa verenvuodon varpaan kynnen alla, jolloin kynnen väri muuttuu usein ainakin osittain mustaksi. Vahingoittunut kynsi usein irtoaa muutaman päivän sisällä vamman sattumisen jälkeen.

Mustunutta tai vaurioitunutta kynttä voidaan suojata Mills Suojatupilla, joka vähentää varpaan päähän kohdistuvaa hankausta nappuloita käytettäessä. Suojatupin geelipinta vaimentaa kynteen kohdistuvaa painetta ja ehkäisee kynsivaurioita.

Erilaisia varpaiden kynsiin kohdistuvia yllättäviä iskuja ja niistä johtuvia kynnen muutoksia ja irtoamisia on hankala välttää jalkapalloa pelatessa. Isovarpaan kynsien irtoamista ja mustumista voidaan kuitenkin ennaltaehkäistä käyttämällä sopivan kokoisia nappulakenkiä. Liian pienet kengät hankaavat isovarpaiden kynsiä ja voivat aiheuttaa vaurioita niille.

Tutustu Mills Suojatuppiin

6. Vaivaisenluu

Tiukasti istuvissa nappulakengissä isovarpaan asento saattaa vääristyä vähitellen aiheuttaen vaivaisenluun. Isovarpaan vaivaisenluulla tarkoitetaan isovarpaan voimakasta kääntymistä muihin varpaisiin päin. Pikkuvarpaan vaivaisenluu tarkoittaa pikkuvarpaan kääntymistä muita varpaita kohden. Rasituskivun lisäksi vaivaisenluun oireita ovat tyvinivelen turvotus ja tulehtuminen, sekä iho- ja kynsimuutokset (sisäänkasvanut kynsi, kovettuma, känsä). Vaivaisenluun kohdalla voi olla myös ulkoneva kyhmy. Jalkapalloilijoiden jalat ovat jatkuvasti kovassa rasituksessa ja siksi pelaajien kannattaa säännöllisesti tarkkailla jalkaterän vointia ja tehdä jalkajumppaa, jotta vaivaisenluu ja muut jalkaongelmat voitaisiin ennaltaehkäistä.

Lue tästä Millsin vinkit jalkojen jumppaamiseen

Vaivaisenluu johtuu tyviniveleen kohdistuvasta voimakkaasta kuormituksesta, minkä seurauksena pikku- tai isovarpaan tyvinivel siirtyy vähitellen sijoiltaan. Vaiva ei varsinaisesti ole peritty ominaisuus, mutta jalkaterän rakenne voi edesauttaa vaivaisenluun syntyä. Tavallisin ulkoinen pahentava tekijä on liian pienet ja kärjestä kapeat kengät. Liian pieni tai kireällä oleva sukka voi myös edesauttaa vaivaisenluun kehittymistä.

Pahentuessaan vaivaisenluu aiheuttaa kävelyvaikeuksia ja isovarpaan tyvinivelen kulumakipuja sekä päkiän levetessä päkiän seudun kipuja. Jos hoitamaton tyvinivel ehtii jäykistyä, sen kipuilu häviää ja luun suojaksi kasvaa limapussi. Tyvinivelen asennon suoristaminen, ihon suojaaminen sekä lihasten ja nivelien vahvistaminen ovat avaintekijöitä vaivaisenluun hoidossa.

Vaivaisenluun hoito ja ennaltaehkäisy

Alkava vaivaisenluu voidaan pysäyttää käyttämällä säännöllisesti Comforsil Vaivaisenluun oikaisijaa. Oikaisija lievittää kipua tyvinivelessä suoristamalla isovarpaan luiden asentoa, venyttää kiristyneitä lihaksia ja pehmytkudoksia sekä ohjaa tyvinivelen oikeaan toimintaan. Vaivaisenluun oikaisija sopii päivittäiseen käyttöön vain levon aikana.

Vaivaisenluun hoitoon voidaan myös käyttää Comforsil Isovarpaan oikaisijaa, joka suoristaa isovarpaan asentoa ja lievittää kipua. Tuote estää varpaita puristumasta yhteen ja niiden kääntymisen toisen varpaan päälle tai alle. Tuote estää varpaiden kääntymistä ja vähentää kynsivalliin kohdistuvaa painetta.

Lue lisää Comforsil Vaivaisenluun oikaisijasta

7. Vasaravarvas

Vasaravarpaiksi kutsutaan 2.-4. varpaan virheasentoa, jossa varpaat koukistuvat tyvi- tai kärkinivelestään tai molemmista. Varvas lähtee koukistumaan, kun jalkapöydän päälliset lihakset, jänteet ja nivelsiteet kiristyvät ja vetävät varvasluuta ylöspäin. Vastaavasti jalkapohjan puoleiset jänteet ja lihakset venyvät. Varpaiden koukistuessa varpaan pää kääntyy alustaa vasten. Kun varpaat koukistuvat, päkiänivel kipuilee seistessä ja kävellessä. Lisäksi varpaankynsissä näkyy paineen aiheuttamia muutoksia. Koukistuneet varpaat myös hankaavat kengän sisäpintaa, jolloin nivelten pinnalla syntyy hiertymiä.

Vasaravarvas johtuu jalkaterän lihasten ja nivelten epätasapainosta. Taustalla voi olla jalkaterän asentovirhe, kuten levinnyt päkiä, vaivaisenluu tai lihasten käyttämättömyys. Myös jalan rakenteelliset ominaisuudet vaikuttavat, kuten akkavalta, kaarijalka tai jäykkä nilkka. Muita vasaravarpaiden aiheuttajia ovat liian pienet kengät tai sukat. Hoitamattomana vasaravarvas voi jäykistyä ja aiheuttaa jalkaterän kuormituksen muuttumisen.

Vasaravarvas hoito ja ennaltaehkäisy

Vasaravarvasta voidaan hoitaa suojaamalla varvas hankaukselta geelivuoratulla varvastupella tai suojaputkella. Hoitoon voidaan myös liittää tukipohjallishoito Mills tukipohjallisilla. Jos vaivan aiheuttajana ovat pienet kengät ja sukat, nämä tulee vaihtaa sopivan tilaviin. Lisäksi lihasten ja jänteiden liikkuvuutta tulisi ylläpitää hieronnan, venyttelyn ja jalkavoimistelun avulla.

Jalkapallopelaajien tulisi jatkuvasti kiinnittää huomiota varpaiden hyvinvointiin. Kannattaa seurata tapahtuuko muutoksia varpaiden asennoissa, kuormittaako varpaiden lihaksia oikein, näkyykö varpaissa koukistumista tai käyttääkö sopivan kokoisia kenkiä.

Mills Suojaputki varpaille

Jalkapallokenkien valitseminen

  • Nappuloita valitessa kannattaa kiinnittää huomiota kenkien materiaaliin. Nahkakengät ovat yleensä pehmeämpiä ja muotoutuvat paremmin jalkaan. Nahka on hengittävä materiaali, joka vaatii enemmän hoitoa kuin synteettiset jalkapallokengät. Synteettiset keinonahkakengät ovat puolestaan kevyemmät kuin nahkakengät.
  • Muista kokeilla nappuloita molempiin jalkoihin, koska jaloissa voi esiintyä puolieroja. Valitse nappuloiden koko aina isomman jalan mukaan.
  • Kokeile hölkätä nappulat jalassa. Tunnustele nouseeko kantapää liikaa tai painaako kenkä hankalasti jotain tiettyä jalan osaa.
Jaa artikkeli:

Jalkojenhoitotuotteet jalkapalloilijoille