Huolehdi jaloistasi myös lomalla

Jalkaterapeutin vinkit!

Lue koko artikkeli

EtusivuArtikkelitHuolehdi jaloistasi myös lomalla

Huolehdi jaloistasi myös lomalla

Jalat saavat usein enemmän huomiota ennen lomaa kuin sen aikana. Jalat kaipaavat kuitenkin huolellista hoitoa myös aktiviteettien lomassa. Ennaltaehkäisy on tärkeää, sillä kipeät rakot, hikoilu tai voimakas turvotus voivat pahimmillaan pilata loman.

Lomamatkalla ja viikonloppureissuilla liikutaan usein enemmän, joten kannattaa ottaa matkalle mukaan hyvät kengät. Parhaiten hiertymiä ja ihorikkoja voi ehkäistä käyttämällä hyvin jalkateriin istuvia, käytettyjä ja matalakorkoisia kenkiä. Uusia kenkiä matkalle ei kannata ottaa mukaan, sillä ne todennäköisesti hiertävät ja aiheuttavat rakkoja.

Myös talkki ja hyvät sukat ehkäisevät tehokkaasti hiertymien ja rakkojen syntyä. Sukiksi kannattaa valita keinokuitusukat, sillä niiden materiaali kuljettaa tehokkaasti hikeä iholta, pitäen ihon kuivana. Jalkoihin tulee helposti rakkoja, kun iho hikoilee. Lisäksi keinokuitusukat toimivat kitkanpoistajina.

Pitkät matkustusajat, lentäminen ja helle aiheuttavat alaraajojen väsymystä ja turvotusta. Turvotusta voi ehkäistä säännöllisellä liikunnalla ja käyttämällä lentosukkia. Lentomatkan aikana kannattaa käydä aika-ajoin pienellä kävelyllä. Tutkimusten mukaan lentosukat, joissa on 10-20 mmHg:n paine (paineluokka I), ehkäisevät alaraajojen turvotusta ja jalkojen väsymistä pitkien lentomatkojen aikana.

Alaraajojen turvotusta voi poistaa tai vähentää jalkajumpalla, pitämällä jalkoja kohoasennossa sekä hieromalla jalkateriä ja alaraajoja. Myös viileällä vedellä huuhteleminen vähentää turvotusta ja virkistää jalkoja. Paljasjaloin kävely erilaisilla alustoilla, kuten rantahietikolla on tehokasta jalkavoimistelua. Tällöin pitää muistaa suojata myös jalkaterien iho aurinkovoiteella.

Jos on kärsinyt aiemmin jalkasienestä tai varvasväli-iho on rikki, kannattaa hotelleissa ja yleisissä pesutiloissa välttää paljasjaloin liikkumista. Paras tapa suojautua jalkainfektioilta on käyttää sisä- tai uimatossuja.

Matkalle kannattaa pakata mukaan:

  • lampaanvillaa varvasvälihautumien hoitoon
  • ihonsuojatuotteita (rakkolaastari, haavataitos, iskua vaimentava ihonsuoja)
  • desinfiointiaine ihonpuhdistukseen
  • voide (esim. Callusan Vinum turvonneille jaloille, Callusan Fresh hikoileville jaloille)
  • teepuuöljy, hyttysen-/itikoiden pistoihin
  • kynsisakset
  • kynsiviila

Asiantuntijana artikkelissa Jalkaterapeutti Maija Kaaranen

Jaa artikkeli:

Lomailijan jalkojenhoitotuotteet