Jalkojen hoito kesällä - Jalkavaivojen ennaltaehkäisy ja hoito

Kesällä on tärkeää muistaa kiinnittää huomiota jalkoihin sillä niiden hyvinvointi vaikuttaa koko kehon terveyteen. Välty ikäviltä jalkaongelmilta lukemalla vinkit jalkojen hoitoon ja ylläpitoon!

Lue koko artikkeli

EtusivuArtikkelitJalkojen hoito kesällä – Jalkavaivojen ennaltaehkäisy ja hoito

Jalkojen hoito kesällä - Jalkavaivojen ennaltaehkäisy ja hoito

Kesällä liikutaan normaalia enemmän ja erilaisessa ympäristössä, mikä tuo mukanaan erilaisia haasteita jalkojen hoitoon. Moni unohtaa jalkojen hoidon kesän ajaksi ja huomaa vasta syksyllä, mihin kuntoon jalat ovat päässeet. On hyvä muistaa, että jalat kaipaavat huolellista hoitoa myös aktiviteettien lomassa. Ennaltaehkäisy on tärkeää, sillä kipeät rakot, hikoilu tai voimakas turvotus voivat pahimmillaan pilata reissun tai lomamatkan. Erityisesti kuivaihoisten tulee kiinnittää huomiota jalkojen säännölliseen hoitoon välttyäkseen ikäviltä jalkaongelmilta. Tästä artikkelista löydät vinkit kesäjalkojen hoitoon ja ylläpitoon.

Hyvät kengät jalalle – ennaltaehkäise hiertymät ja rakot

Kesämatkalla ja viikonloppureissuilla liikutaan usein enemmän, joten kannattaa ottaa matkalle mukaan hyvät kengät. Kengillä on valtava merkitys jalkojen hyvinvoinnille, joten oikean kokoisten ja mallisten kenkien valintaan on syytä panostaa. Parhaiten hiertymiä ja ihorikkoja voi ehkäistä käyttämällä hyvin jalkateriin istuvia, käytettyjä ja matalakorkoisia kenkiä. Uusia kenkiä matkalle ei kannata ottaa mukaan, sillä ne todennäköisesti hiertävät ja aiheuttavat rakkoja.

Näin ostat hyvät kengät

Myös talkki ja hyvät sukat ehkäisevät tehokkaasti hiertymien ja rakkojen syntyä. Sukiksi kannattaa valita keinokuitusukat, sillä niiden materiaali kuljettaa tehokkaasti hikeä iholta, pitäen ihon kuivana. Jalkoihin tulee helposti rakkoja, kun iho hikoilee. Lisäksi keinokuitusukat toimivat kitkanpoistajina.

Jalkojen rasvaus

Paras tapa ehkäistä erilaisia ihorikkoja, kuten rakkoja on ihon säännöllinen rasvaus. Kosteutettu iho on joustavampi ja se kestää paremmin hankausta kuin kuiva iho. On tärkeää muistaa kiinnittää huomiota ihon rasvaamiseen sillä usein kesäaikana kuljetaan avojaloin paikasta toiseen, mikä voi käydä ko. Ihon kosteutukseen sopii erinomaisesti Mills Käsi- ja jalkavoide, joka kosteuttaa ihoa tehokkaasti ja jättää ihon kevyen ja miellyttävän tuntuiseksi. Voide hoitaa ihoärsytystä, rauhoittaa ihoa, ja sopii erityisesti herkälle iholle ja kaikenikäisille. Voide on hygieenisessä ja kätevässä pumppupullossa, joten sitä on helppo käyttää. Tuote sopii myös vartalovoiteeksi.

Tutustu Mills Käsi- ja jalkavoiteeseen

Kantapään halkeamien hoito ja ennaltaehkäisy

Kesällä iho kuivuu ja paksuuntuu luontaisesti, koska ihoon kohdistuu kuormitusta enemmän.
Kuiva iho on joustamattomampi ja halkeilee helpommin kuormittuessaan. Halkeamia voidaan ennaltaehkäistä ihon rasvauksella ja rasvauksen yhteydessä tehtävällä hieronnalla. Mills Pihkavoide sopii erinomaisesti halkeamien ennaltaehkäisyyn ja hoitoon. Pihkavoide suojaa ihoa halkeamilta ja vahvistaa ihon luonnollista suojakerrosta pidättämällä kosteutta ihossa. Pihkavoide sopii käytettäväksi koko vartalolle. Kovettumia ja halkeamia voidaan myös pehmentää jalkakylvyssä käyttämällä antiseptista Mills Jalkakylpysuolaa.

Mills Pihkavoide sopii erityisesti jalan iho-ongelmista, kuten halkeilevasta, sarveistuneesta ja infektioherkästä ihosta kärsiville.

Tutustu Mills Pihkavoiteeseen

Jalkojen turvotus

Pitkät matkustusajat, lentäminen ja helle aiheuttavat alaraajojen väsymystä ja turvotusta. Turvotusta voi ehkäistä säännöllisellä liikunnalla ja käyttämällä lentosukkia. Lentomatkan aikana kannattaa käydä aika-ajoin pienellä kävelyllä. Tutkimusten mukaan lentosukat, joissa on 10-20 mmHg:n paine (paineluokka I), ehkäisevät alaraajojen turvotusta ja jalkojen väsymistä pitkien lentomatkojen aikana.

Alaraajojen turvotusta voi poistaa tai vähentää jalkajumpalla, pitämällä jalkoja kohoasennossa sekä hieromalla jalkateriä ja alaraajoja. Myös viileällä vedellä huuhteleminen vähentää turvotusta ja virkistää jalkoja. Paljasjaloin kävely erilaisilla alustoilla, kuten rantahietikolla on tehokasta jalkavoimistelua. Tällöin pitää muistaa suojata myös jalkaterien iho aurinkovoiteella. Kuuma hiekka voi kuitenkin polttaa jalkapohjat, joten on hyvä pitää rantasandaalit varoiksi mukana ja käyttää niitä, mikäli aurinko on kuumentanut hiekan.

Lue tästä Millsin pikavinkit jalkojen jumppaamiseen

Kynsi- ja jalkasieni

Kynsi- ja jalkasieni tarttuvat ja leviävät nopeasti ja ne ovat yleisimpiä ihossa ja kynsissä ilmenevistä ongelmista. Jos on kärsinyt aiemmin jalkasienestä tai varvasväli-iho on rikki, kannattaa hotelleissa ja yleisissä pesutiloissa välttää paljasjaloin liikkumista. Paras tapa suojautua jalkainfektioilta on käyttää sisä- tai uimatossuja. Kynsi- ja jalkasieni tarttuvat ja leviävät melko nopeasti ja ne ovat yleisimpiä ihossa ja kynsissä ilmenevistä ongelmista. Jalka- ja kynsisienen tukihoitona voidaan käyttää antimikrobista Mills Teepuuöljyä suoraan kynnelle tai jalkakylvyssä.

Lue lisää Mills Teepuuöljystä

Kesämatkalle kannattaa pakata mukaan:

Lue myös – Golfaajien yleisimmät jalkaongelmat ja niiden ennaltaehkäisy

Lomailijan jalkojenhoitotuotteet