Golfaajien yleisimmät jalkaongelmat ja niiden ennaltaehkäisy

Golf on suosittu laji suomalaisten keskuudessa etenkin kesäisin. Golfia pelatessa on tärkeää muistaa kiinnittää huomiota jalkoihin ja niiden hyvinvointiin. Lue vinkit ja ohjeet, miten vältät ikävät golfaajan jalkaongelmat!

Lue koko artikkeli

EtusivuArtikkelitGolfaajien yleisimmät jalkaongelmat ja niiden ennaltaehkäisy

Golfaajien yleisimmät jalkaongelmat ja niiden ennaltaehkäisy

Aurinkoinen päivä golfin parissa tai koko viikko etelässä rakkaan pallolajin merkeissä. Kuulostaako houkuttelevalta? Golf on suosittu lämpimän sään harrastus suomalaisten keskuudessa, mutta se voi myös aiheuttaa ikäviä vaivoja jaloissa. Tässä viisi yleisintä jalkaongelmaa, joita lähes jokainen golfin pelaaja varmasti kohtaa, ja vinkkejä niiden ennaltaehkäisyyn ja hoitoon.

1. Jalkojen hikoilu

Golfarit viettävät usein pitkiä aikoja golfkentällä, joten jalkojen hikoilu on varmasti tuttua kaikille lajin harrastajille. Valitsemalla oikeanlaiset sukat ja hyvin istuvat kengät voidaan edistää jalkojen pysymistä kuivempina. Suosi keinokuitusukkia ja nahkakenkiä tai muita hengittäviä materiaaleja. 

Varpaiden hikoilua ja sen aiheuttamia varvasvälihautumia voidaan ennaltaehkäistä ja hoitaa pujottamalla varpaisiin Mills Lampaanvillaa. Villa imee tehokkaasti itseensä kosteutta ja näin pitää ihon kuivana. Mills Lampaanvilla estää uusien varvasvälien hautumien syntymistä sekä edistää hautuneen ihon paranemista. Lisäksi lampaanvilla suojaa varpaiden ympärille levitettynä nivelpintoja ja ihoa mm. kengän aiheuttamilta hiertymiltä.

Tutustu Mills Lampaanvillaan

Kokeile myös hikoileville jaloille tarkoitettua nopeasti imeytyvää Callusan Fresh -vaahtovoidetta. Tämä miedosti sitrukselle tuoksuva voide vähentää hikoilua, neutraloi epämiellyttäviä hajuja ja suojaa ihoa.

Lue lisää jalkojen hikoilusta

2. Rakot ja hiertymät

Pitkät kävelymatkat golfkentällä takaavat sen, että kenkien aiheuttamilta hiertymiltä ei myöskään voida aina välttyä. Myös uudet golfkengät tulisi niin sanotusti “sisäänajaa”, eli ottaa kengät käyttöön asteittain, jolloin vältytään uusien kenkien aiheuttamilta ihorikoilta. Älä siis lähde viikon golf-reissulle niin, että pakkaat mukaasi juuri hankitut golfkengät, sillä kivuliaat rakot ja hiertymät voivat yllättää ikävästi. Ihorikkoja ehkäistään ensisijaisesti käyttämällä oikean kokoisia ja hyvin istuvia kenkiä sekä hyviä, hengittäviä sukkia. Hyvin rasvattuun ihoon ei synny ihorikkoja niin herkästi kuin kuivaan ihoon. Syntynyttä rakkoa ei saa puhkaista, vaan se suojataan, sillä suojattu iho paranee normaalisti ja suoja vähentää kipua.

Lue lisää hiertymistä, rakoista ja haavoista

Uudelleenkäytettävät Comforsil Ihonsuojapalat ovat ihoon kiinnittyvää silikonigeeliä, joka vähentää tehokkaasti ihoon kohdistuvaa hankausta ja painetta. Ne lievittävät hankauksesta johtuvaa kipua ja ehkäisevät rakkojen syntymistä. Käyttövalmiit Comforsil Ihonsuojapalat sopivat mm. kantapään suojaksi sekä toimivat vaivaisenluun suojana. Ihonsuojapalat voidaan pestä ja ne tarraavat ihoon yhä uudelleen, jopa 25 kertaa.

Tutustu Comforsil Ihonsuojapaloihin

3. Kantapääkipu

Kantapääkivut ovat yleisiä golfareiden keskuudessa, sillä lajille on tyypillistä, että vietetään tuntikausia seisten ja kävellen golfkentällä, jolloin kantapäille kohdistuu merkittävästi kuormitusta. Huonot jalkineet, rasitus kovalla alustalla, hiertymät ja kantapään reunojen kovettumat voivat myös olla syitä kantapääkivuille. Kantakalvon kiputila eli plantaarifaskioosi ja sen aiheuttama luupiikki kantapäässä, ovat melko yleisiä, mutta erittäin ikäviä ja pitkäaikaisia vaivoja, jotka syntyvät liiallisesta rasituksesta.

Kantapääkipua voi ennaltaehkäistä jalkapohjan lihasten ja pohkeiden venyttelyllä. Myös akillesjänteen ja takareisien venytys, sekä jännekalvon vahvistaminen on suositeltavaa kantapääkipujen ennaltaehkäisyssä. Venyttely ja jalkapohjan jumppaaminen ovat myös hoitokeinoja jo alkaneeseen kantapääkipuun ja plantaarifaskioosiin.

Ehkäise ja hoida kipeytyviä kantapäitä esimerkiksi silikonisella Comforsil Kantapääkupilla, joka soveltuu kaikkiin kantapään kiputiloihin. Kupin keskellä on erittäin pehmeä silikonityyny, joka vähentää kantaluuhun kohdistuvaa kuormitusta. Lisäksi kantapääkuppi suojaa ihoa halkeamilta ja kovettumilta.

Lisätietoa Comforsil Kantapääkupista

Ohut ja huomaamaton Comforsil Kantapääpehmuste on suositeltavin tuote kantapääkivun ja rasituksen ennaltaehkäisyyn. Pehmuste lievittää tärähdyksen aiheuttamaa kipua kantapään alueella ja keventää askelta. Kantapääpehmuste sopii myös kantakalvon tulehdustilan ja ohentuneen tai siirtyneen rasvapatjan hoitoon.

Lue lisää kantapään ongelmista ja niiden hoitamisesta

4. Päkiäkipu

Pitkään seisominen ja käveleminen aiheuttavat rasitusta myös jalan etuosaan. Päkiäkivut ovat siis melko yleinen vaiva golfareilla ja niitäkin voidaan vähentää erilaisin keinoin. Metatarsalgialla tarkoitetaan päkiän alueen kiputiloja, jotka ovat seurausta lisääntyneestä kuormituksesta tai paineen virheellisestä jakautumisesta päkiän alueella. Tyypillisin päkiäkivun aiheuttaja on levinnyt päkiä. Päkiän leveneminen kehittyy yleensä iän myötä jalkaterän kierteisten toimintojen puuttuessa ja jalkaterän holvirakenteen pettäessä. Päkiän levitessä ja päkiän kuormituksen kasvaessa päkiän alla oleva luontaisena iskunvaimentimena oleva rasvapatja ohenee, kovettuu tai siirtyy jolloin päkiän alueella olevat varpaiden tyvinivelet kuormittuvat. Tämä altistaa päkiän alueiden eri kiputiloille kuten känsien ja koko päkiän alueen kovettumien syntyyn sekä nivelten kipeytymiseen.

Päkiäkipuja voidaan ennaltaehkäistä hyvin istuvilla kengillä. Myös päkiän leveneminen voidaan ennaltaehkäistä tasapainottamalla jalkaterän lihasten toimintoja säännöllisen jalkavoimistelun avulla. Jalkavoimistelulla aktivoidaan erityisesti jalkaterän etuosan poikittaista kaarta ja lisätään sen liikkuvuutta.

Comforsil Päkiäpehmusteella vähennät tehokkaasti suoraan päkiän alueelle kohdistuvaa kuormitusta. Päkiäpehmusteet ehkäisevät hiertymien ja kovettumien muodostumista. Pehmuste on pehmeää, kestävää ja hypoallergeenista 100% silikonia ja se pysyy hyvin paikoillaan varvaslenkin avulla. Silikoni suojaa ihoa asettuessaan suoraan päkiää vasten.

Tutustu Comforsil Päkiäpehmusteeseen

Myös Poron-materiaalista valmistetut Mills Yleispohjalliset vähentävät päkiään kohdistuvaa painetta ja lievittävät alaraajojen rasituskipua sekä ennaltaehkäisevät kovettumien ja ihovaurioiden syntyä. Poron-materiaali vaimentaa kävelyssä jalkapohjaan kohdistuvia iskuja ja tasaa jalkapohjan kuormitusta, jolloin myös kivut helpottavat. Pohjalliset myös pehmentävät askellusta ja tekevät kengistä kuin kengistä mukavammat jalassa. Mills Yleispohjalliset ovat pestävät ja helppo pitää puhtaana.

Lue lisää päkiäkivuista ja niiden hoidosta

5. Väsyneet ja turvonneet jalat

Vietettyäsi pitkän päivän golfkentällä auringossa, jalat tuntuvat varmasti väsyneiltä ja raskailta. Golfin pelaamisen jälkeen jaloissa voi tuntua pakotusta ja tunnetta päästä istumaan ja lepäämään. Älä siis unohda jalkojen hoitoa pelaamisen jälkeen.
Nosta jalat ylös, jolloin verenkierto kohenee, turvotus vähenee ja jalat tuntuvat virkeämmiltä. Jalkojen hierominen ja venyttely auttavat myös tehokkaasti palautumaan pitkästä rasituksesta. Myös lämmin jalkakylpy hellii rasittuneita jalkoja ja aktivoi jalkojen verenkiertoa. Voit kokeilla lisäksi turvonneille ja väsyneille jaloille tarkoitettua Callusan Vinum vaahtovoidetta, jonka virkistävät ainesosat hoitavat rasittuneita jalkoja. Levitä pieni määrä voidetta jalkateriin ja sääriin. Vaahtovoide sisältää myös kosteuttavaa jojoba- ja avokadoöljyä.

Tutustu Callusan Vinum vaahtovoiteeseen

Vinkki! Mikäli haluat ehkäistä väsymystä ja uudistaa vanhat, mutta sisäpohjasta kuluneet golfkenkäsi, revi vanhat pohjalliset irti ja vaihda ne ohueisiin ja askelta vaimentaviin Mills Yleispohjallisiin.

Lue lisää väsyneiden ja kipeiden jalkojen hoidosta

Katso videosta, kuinka Mills Lampaanvilla toimii varpaiden suojana golfauksessa:

Jaa artikkeli:

Jalkojenhoitotuotteet golfareille